A kis köbcenti 4T királya, avagy a legjobb E1-es KTM

A tesztpilóta és a cikk írója Pető Ádám, a motorokat pedig Kuba Richi (OKR KTM) biztosította.

Ez alkalommal a tesztemben 4 teljesen különböző motort hasonlítok össze, amelyek mégis nagyon hasonlóak egymáshoz. A cél az volt, hogy megtaláljam azt a kisköbcentis motort, ami a legmegfelelőbb volna egy endurocross versenyre, így olyan szempontok alapján vizsgáltam őket, amelyek sorsdöntőek egy 2 órás futamon. A tesztnek a Piliscsévi pálya adott helyszínt, ahol kiváló körülmények között tudtam összehasonlítani mind a 4 motort. 

 

A tesztet a legidősebb "versenyzővel" kezdeném, ami egy 2012-es évjáratú KTM EXC-F 250 volt, hiába hogy ez a legidősebb az OKR csapattól annyi kiegészítőt kapott a gép, erre a motorra nyugodtan mondhatjuk minden kétség nélkül, hogy "ready to race". A csapat célja ezzel a sok tuning alkatrésszel az volt, hogy a motor tömegét megpróbálják csökkenteni amennyire csak tudják, illetve ezzel párhuzamosan a teljesítményt is növeljék. Szeretném leírni, hogy mely alkatrészek kerültek cserére, zárójelben a cikkszámok láthatóak a KTM PowerParts-ból, illetve ezek súly különbségét is leírom.: 

- Széria lábtartó (5030314013390) -> Titán lábtartó (77203940000)

Súlykülönbség: 126 gramm

Széria kipufogó dob (78105081000) -> Akrapovic titán kipufogó dob (SXS12350502)
Súlykülönbség: 1072 gramm

Széria kipufogó leömlő (77405009000 ) -> Akrapovic titán leömlő (SXS07250500)
Súlykülönbség: 335 gramm

Széria akkumlátor (77311053000) -> Li-ion akkumlátor (77311953000)
Súlykülönbség: 1288 gramm

Széria teleszkóp befogó (78101034020) -> SXS aluminium befogő

SXS nagyobb vízpumpa (77035955044)

Rövidebb aluminium gázkar (77202923000)

Teljesítmény görbe kapcsoló (77239974000)

Tuning henger
Magas kompressziós henger

 

 

Az mindenki számára egyértelművé válik, hogy nem kevés időt és pénzt fektetett a motorba a csapat, ami meg is hozta a számukra várt eredményeket. A motor tömegét ezekkel az alkatrészekkel sikerült kicsivel több mint 3 kg-mal csökkenteni, ami nem tűnik soknak, de egy alapból "nehéz" enduro motoron ez a 3 kg is sokat jelent. Továbbá a tejlesítményben elért változások igen meglepőek. Ha az ember rápattan elég gyorsan észreveszi a motorban rejtőző lehetőségeket. A teljesítményt olyan jól tudták növelni, hogy az alsó fordulatszám tartományban jól megszokott nyomaték, amit egy ilyen enduro motortól az ember el is vár megmaradt, viszont nem fogy el az erő a magasabb tartományban sem, ahol a széria társai már nem nagyon erősködnek. Tehát a motor megfelelő teljesítményt nyújt egy krosszpályán is, ahol a motorerő sem elhanyagolható. 

A futómű az erdei részen kellemes volt, de egy tempósabb gödrös, hullámos lefelében nem olyan megbízható, a motor hátulja hajlamos ilyenkor elpattogni. Ami azért pozitívum, hogy a rugózás nem annyira puha és még egy közepes nehézségű krosszpályán is helyt lehet állni ilyen futóművel.  

Menjünk tovább a soron következő motorral, ami egy 2013-as évjáratú KTM SX-F 250-es motor volt. Ez a motor teljesen széria állapotban volt, de így sem lehet semmi panasz a teljesítményére.

A motor tömege akárhogyan is nézzük elég kedvező hiszen üzemanyag nélkül csak 103 kg. Az enduro motorokhoz képest ez 2 kg-mal könnyebb, de ha a tömegeket úgy vetjük össze, hogy mind a 2 motor teli van tankolva már nagyon jól észrevehető a különbség. A motor teljesítménye meglepően jó, de ezt igazán egy krossz pályán lehet észre venni, ahová ezt a motort szánták. Igazán erős a felső fordulatszám tartományban, olyan érzés volt mintha sosem fogyna el az erő. Persze van ennek hátránya is, ami egy szűk enduros nyomon mutatkozik meg.

A probléma pedig a következő a motor alacsony és közép tartományban nem túl fürge, illetve nagyon lobbanékony ami megterhelő a versenyző számára egy hosszú versenyen.  A futóműve nagyon feszes, már széria állapotban is nagyon jó egy gyors krossz pályán. Ami egy 2 órás versenynél manapság még fontos, hogy mennyit bír ki a motor egy tank üzemanyaggal. A tank kapacitás 7,5 liter, ami csak 2 literrel kevesebb az enduro motorokénál, de sajnos ennyi üzemanyag általában nem elég egy 2 órás versenyhez, így emiatt hátrányba kerülhetünk azokkal szemben akik nem állnak ki tankolni. Összességében a motor jó volt, de nem a legoptimálisabb választás egy endurocross viadalra.

Most jöjjön az a motor, amit 2013-ban használtam így volt időm rendesen megismerni. Egy 2013-as évjáratú Husaberg FE 250.  

A motor váza KTM, a blokk is megegyezik az azonos évjáratú KTM EXC-F 250 blokkjával. A motor D.I.D. felnikkel van szerelve, ami újdonság lehet a KTM-hez képest, ahonnan már jól megszoktuk az Excel feliratot. A KTM-hez képest különbség a  váznyúlvány ami műanyagból készült, de nagyon sok különbséget nem lehet észrevenni az alumíniumhoz képest. Hiába volt a motor egy Akrapovic kipufogó rendszerrel szerelve a motorerő hagyott némi kívánnivalót maga után, főleg az első 2 motorhoz viszonyítva. A teljesítmény nagyon hamar elfogy a felső fordulatszám tartományban, viszont elég nyomatékos motor az alsó és középső tartományban. Ennek a nyomatékos motor karakterisztikának köszönhetően nagyon jól használható nehéz enduros terepen a motor. Nagyobb tömeg ellenére a motor egészen jól kezelhető, még a szűk erdős részeken is.

Sajnos a gyári futóműről sok pozitívumot nem tudnék elmondani. Ez a WP által fejlesztett 4CS névre keresztelt teleszkóp, ami számomra nagyon nem volt ideális, nagy sebességnél nagyon puhának érződik, emiatt a motor elveszíti a stabilitását.

Ha már az előző motornál az üzemanyag szóba jött, meg kell említenem a tankot, ami 9,5 liter, amiről tudni kell, hogy általában elég egy 2 órás versenyhez. Plusz extrának, széria állapotban hűtőventillátorral van szerelve a motor, ami nagyon jól jön egy egy igazán ember és motort próbáló hard enduro versenyen. 

Az utolsó motor amit górcső alá vettünk a 2014-es KTM EXC-F 250 volt. Ez volt az a motor amit nagyon vártam. Először is a motor formáján láthatjuk a változtatásokat, amelyek már a 2013-as évjáratú SXF gépen megfigyelhettünk, a gyár átdolgozta a hűtőidomokat, az első sárvédőt, a fejidomot és a kézvédőket. Nekem nagyon tetszik az új megjelenés, sugallja a benne rejlő lehetőségeket. 

A KTM tovább fejlesztette vagy inkább átformálta a 2013-as évjáratú SXF 250 blokkját, egy kicsit "endurosította", majd beépítette az új motorba. Nagyon jól jött már ez a vérfrissítés, hiszen már a 2007-es típus óta az előző blokkot használták, amin minden évben kicsit faragtak. Bár mondhatjuk, hogy megérte várni, mert a motorja annyira jó lett. Hogy miért ? Mert ez a blokk olyan mint egy villanymotor, nagyon-nagyon egyenletes és jóval erősebb mint az elődje. Szűk, vagy éppen hosszú nyújtott kanyarokban annyira egyenletesen adja le a teljesítményt a motor, hogy panasz sem lehet rá. Nagy nyomatékkal bír és mégsem olyan erőtlen a magas fordulatszám tartománynál mint ahogy azt az elődöknél megszokhattuk. Nagyon jól használható krossz pályán is és egy enduro pályán is. A Brembo fékek nagyon jól fognak, ahogy azt már a KTM-eknél megszokhattuk. A teleszkópok is nagyon jók még a gyári állapotában is, egészen jól működik a krosszpályán is és az enduro nyomon is anélkül, hogy nagyon hozzá kellett volna nyúlni. A motor nagyon kezes, különösen nagy élmény motorozni vele.

Összességében számomra a legkevésbé a KTM SXF 250 tetszett enduro körülmények között, talán épp azért mert elég aggresszívnak találtam a fűzögetős erdőbe, vagy talán mert nem volt eléggé nyomatékos. A Husaberg FE 250-t már inkább ajánlani tudnám, ezzel a probléma csak az volt, hogy nem rendelkezett azzal a a teljesítménnyel mint a másik két enduro. Azt még hozzátenném, hogy a 2012-es EXC-F 250 sem bizonyult volna jobbnak, ha széria állapotban van összehasonlítva. Az imént említett motor nagyon kimagasló volt, igazán ki volt hegyezve, egyszóval igazán "ready to race". Viszont ezért cserébe számos változtatást kellett a motoron eszközölni, ami kétségkívül meg is térült. Viszont nézzük a 2014-es típust, ami az új blokknak köszönhetően jóval erősebbé és még egyenletesebbé vált, számomra úgy tűnt a háromnegyedét bőven tudja annak, amit a nagyon felkészített 2012-es motor, sőt annál még jóval egyenletesebb is volt Számomra leginkább a KTM új motorja tetszett és úgy gondolom, hogy a jelenlegi tesztben összevetett motorok közül ez a legjobb.